VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN
Je kan dode billen voorkomen en tegelijkertijd van tabak genieten. Dit doe je door regelmatig pauze te nemen. Benen te strekken en vervolgens naar de rookruimte gaan .

Ook is het zo, dat tijd doorbrengen in de buitenlucht je veel actiever kan maken. Nu genieten rokers al van de buitenlucht en (beetje) zon op de huid zorgt voor prikkeling. Veel tabaksonderzoeken en anti groeperingen zijn bezig om rokers te stigmatiseren , waarbij ons (aangename) buitenleven in werktijd op de tocht komt te staan en het probleem van dode billen slecht wordt opgelost. De SRB is van mening , dat rokers altijd de vrijheid moeten hebben om een afgewogen keuze te maken, ook al horen sigaretten bij het dagelijks leven. Roken zonder een ander tot last te zijn past prima in een werksfeer en daarbij wordt het dode billen probleem ook zeker opgelost. Zonder genieten is er gezond niets meer aan, aldus de SRB.

Zo ontdek je of je last hebt van ‘dode-billen-syndroom’
MARIANNE VAN DER ZWAAG
DATUM: 26 MAART 2019
Je hoort het tegenwoordig steeds vaker in de media: zitten is het nieuwe roken. En dat is niet geheel onterecht. We stappen in de auto om naar ons werk te gaan, waarin we zittend achter ons bureau aan de slag gaan. En bij thuiskomst verplaatsen wij ons naar de bank. Sinds 1980 zijn we maar liefst acht procent meer gaan zitten, met een bovengemiddeld aantal uur per dag.
Dat het niet goed is om veel en langdurig te zitten, is algemeen bekend. Maar wist je ook dat het zelfs kan leiden tot het ‘dode-billen-syndroom’?
Nadelige effecten
In vergelijking tot inwoners van andere Europese landen, zijn wij een zit graag volkje. Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat Nederlanders maar liefst 8,7 uur per dag zittend doorbrengen. Langdurig zitten heeft risico’s voor de gezondheid. Er zijn aanwijzingen dat veel zitten kan leiden tot bijvoorbeeld overgewicht, diabetes type 2 en vervroegde sterfte. Ook als mensen wel voldoende sporten of bewegen. Daarnaast loop je door dit vele zitten ook nog eens kans op het ‘dode-billen-syndroom’.
Billen in slaapstand
Als je zittend werkt, hoeven je billen de hele dag niets te doen. Wanneer je dit te lang doet, kan het zijn dat bilspieren op een gegeven moment voortdurend in slaapstand verkeren. Daardoor gaat lichaam atomisch kracht zoeken in andere spieren waardoor je deze onnodig belast. Het gevolg is dat je last krijgt van evenwichtsproblemen en heup- en rugpijn.
Doe de zelftest
Herken jij deze klachten? Dan kun je door middel van een Trendelenburg-test zelf onderzoeken of je last hebt van dode billen. Dit doe je door te gaan staan en vervolgens 1 been op te trekken. Als je bekken zakt in de richting van het been dat je optilt, kan dat wijzen op inactieve bilspieren. Voorkomen is uiteraard beter dan genezen. Probeer daarom elk half uur even op te staan en knijp je billen tijdens het zitten regelmatig even samen om je achterwerk levend te houden.
Bron| Gezondheidsnet, RIVM