Pompstations zetten, op zoek naar omzetkansen, meer en meer in op food en retail. Maar is dit de oplossing?

Pompstations zien de inkomsten uit brandstoffen en tabak verder dalen. Onderzoeksbureau Foodstep gaat in het net verschenen Nationaal PetrolOnderzoek 2014 uit van een daling van 10% in de verkopen van brandstoffen. Dat percentage is inclusief de geraamde cijfers voor 2014. Voor de vijfhonderd pompstations in de grensstreek verwacht het bureau voor dit jaar zelfs een daling van een kwart in het aantal verkochte liters.

De oorzaken voor de daling in het aantal liters worden naast de accijns (50% van de daling) gezocht in een omslag naar zuinigere auto’s, de groei van hybride/elektrische auto’s ten koste van dieselwagens, en de hogere accijns op tabak waardoor de gemaksconsument over de grens zijn inkopen doet. De huidige hoge werkloosheid in Nederland en op de langere termijn het doorzetten van flexwerken en thuiswerken ziet Foodstep als belangrijke trends waardoor er minder met de auto wordt gereden.

Verschuiving
De laatste jaren zijn food, retail en dienstverlening naast en bij ‘de pomp’ in opkomst. Opvallend is dat pompstations in hun aanbod van eten en drinken steeds meer opschuiven richting de out of home markt zoals we die in binnensteden en moderne retail kennen. Versconcepten waar producten mooi staan uitgestald voor de ogen van de gast, open keukens, veel frisse kleuren. Aantrekkelijke schappen verleiden bezoekers om snel even wat boodschappen te kopen. Het doorvoeren van het foodaanbod van Marks & Spencer bij een aantal BP stations is inmiddels een feit.

De cijfers bij pompstations aan eten, drinken, non-food en tabak staan net als de benzine onder druk. In het eerste kwartaal van 2014 bezochten minder mensen een pompstation ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Ondanks duidelijk minder bezoekers (-7%) deden iets meer mensen een aankoop (+1%), maar het gemiddelde aankoopbedrag lag ruim 10% lager. De ontwikkeling in verkopen is hierdoor met 12% is gedaald. De hoofdmoot komt hiervan op naam van tabak (door accijns). De categorie eten en drinken telde 7% meer kopers, maar die gaven eveneens 12% minder per bezoek uit.

Koffie en cola
Eten en drinken kopen is vooral een bezigheid bij pompstations langs de snelwegen, hier wordt beduidend meer food & beverage gekocht dan bij de adressen langs provinciale wegen en in de bebouwde kom.

Koffie, cola en energy drinks zijn de meest verkochte dranken bij pompstations. Kant en klare broodjes, ter plekke bereide broodjes en soepen scoren het best op het gebied van eten. Van de foodformules heeft men volgens het rapport het vaakst gehoord van Esso Délifrance, op de voet gevolgd door BP Wild Bean Café. Daarna volgen Texaco Go The Fresh Way, Shell Deli2Go en Total Café Bonjour.

Verandering
Pompstations die meegaan met hun tijd zijn volgens de onderzoekers van Foodstep in te delen in drie groepen. Ze fungeren als ‘local specialist’, waar de nadruk ligt op dienstverlening met formules als Primera en Loogman Tanken & Wassen. ‘Mobility centre’ met diensten als Seats2Meet, Regus, Carglass en Kwik Fit. Of ‘convenience provider’ met daarbij het aanbod van formules als Starbucks, Subways en McDonald’s.