Stoptober is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, KWF Kankerbestrijding, de Hartstichting, het Longfonds, het Trimbos-instituut en GGD GHOR.

De bedoeling is dat deelnemers in de maand oktober niet roken en daarna stoppen. Bekende Nederlanders gingen u al voor. Tijdens de 28-daagse stoppoging krijgen deelnemers ook voortdurend positieve prikkels vanuit de sociale media. Deze kunnen komen van mensen uit hun eigen netwerk, maar ook van andere - bekende en onbekende – Nederlanders. Ook politici, topsporters en allerlei bekende Nederlanders zijn enthousiast over Stoptober . In de maand oktober krijgt de campagne een duidelijk coachend karakter, waarbij de boodschap is: 'Fantastisch dat je meedoet, hou vol, en weet: je staat er niet alleen voor.'
Andere tabak
Het is geweldig dat onze coryfeeën in de schijnwerpers willen staan voor dit nobele doel . Maar het is doel van deze Stoptober om prominente Nederlanders in het zonnetje te zetten en hun boodschap te verkondingen of moet de burger in oktober zijn rookactiviteiten als een andere tabak gaan beschouwen. Voor iemand die nog nooit gerookt heeft en het dus niet raakt is het eenvoudig om mee te doen met Stoptober. De Stoptober deelnemers zullen in bijna in alle gevallen roken vies vinden en ontmoedigen en dat is een fluitje van 1 cent. De kloof die inmiddels in de samenleving is ontstaan van rokers en niet rokers worden door Stoptober niet echt geholpen en het verschenen RUG document is daar duidelijk over. https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/overheidscampagnes-splijten-samenleving.9591754.lynkx