In het magazine Foodwatch , staat dat de Efteling zich schuldig maakt aan kindermarketing.

De Raad van Elf heeft zich in het verleden al uitgesproken over het roken in rijen en een van de deelnemers is de Efteling. Wellicht zijn er ouders die zich schuldig maken aan het roken van tabak in een rij , maar of verbieden nu de oplossing brengt is maar zeer de vraag. Een andere pretpark zaak , kindermarketing trok al mijn aandacht. Het nabij gelegen Hotel van de Efteling spant de kroon en het kan zich zelfs verheugen op een coca cola kamer. Roken verbieden ,maar coca cola promoten , zou geld de drijfveer zijn voor het pretpark? We worden al warm in ons pleidooi. Het is aan de Efteling zelf om te besluiten hoe om te gaan met de regels. Anti-Roken is de media hype en fabrikanten zitten niet in de Columbus boot maar reeds in het schuitje diskrediet. Overigens heeft Foodwatch een klacht ingediend bij de EU Pledge. De EU Plegde is een afspraak over kindermarketing met bedrijven. The EU Pledge is a voluntary initiative by leading food and beverage companies to change food and beverage advertising to children under the age of twelve in the European Union.
Uit de link https://cspinet.org/resource/marketing-coke-kids blijkt dat kindermarketing ook in andere pretparken gebruikelijk zijn. CSPI concludeert: “Coca-Cola betaalde Disney ongetwijfeld een mooie som voor een monopolie op frisdrank-marketing in de pretparken”. Of en zo ja hoeveel Coca-Cola aan de Efteling heeft betaald om een ‘partner in kwaliteit’ te mogen zijn is onbekend. Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie is kindermarketing een belangrijke oorzaak van ongezonde eetgewoonten.