Stichting Rokersbelangen
Gepubliceerd door Ton Wurtz ·
#Onderzeeboten

We starten met onze helden uit de Gouden Eeuw en daarna varen wij gewoon door naar de 2e wereld oorlog , gevolgd door de spanning tussen oost en west.

Uiteraard is mijn verhaal niet voldoende om een resumé van onze majestueuze marine te geven. Vroeger waren er hier en daar asbakjes gemonteerd en werd er alleen gerookt aan boord, als de commandant dat goed vond. Het was in de tijd dat het roken van sigaretten en pijp nog gewoon was. Van een personele scheiding of hinder en overlast was geen sprake en wetenschappelijke onderzoeken waren veel minder prominent aanwezig. ( Suzanne Tauber, RUG) Verder was in een ouderwetse onderzeeboot de lucht vaak niet schoon, er was geen klimaatregeling en als ze boven kwamen drijven, dan stak de bemanning vaak een sigaretje aan om de lucht van binnen te kunnen vergeten en te verdrijven. In de US gold al vanaf 2011 een rookverbod en kon ongeveer 40% van de bemanningsleden aan boord van de onderzeeboot niet meer roken. Al geruime tijd bestaat onze capaciteit uit 4 onderzeeboten. De marine bracht ook de vervanging van deze onderzeeboten onder de aandacht van defensie ,maar de stealth-onderzeeboten werden vooral genoemd als het ging om mogelijke bezuinigingen, alhoewel de levensduur van deze 4 onderzeeboten tot 2025 worden verlengd. Er zijn totaal 374 onderzeeboten in de wereld en het grootste deel heeft gewone dieselelektrische voortstuwing en daarin meegeteld zijn de bijna 100 nucleaire onderzeeboten.
Het waren in ieder geval spannende tijden voor onze marine , want op onderzeeboten toentertijd speelde hinder en overlast van roken geen rol van betekenis en een maatschappij verdeeldheid was er toen nog niet.