M [+]31 6 5359 4863

Email: info@rokersbelangen.nl 

rokersbelangen-17.jpg

Dit beeldje werd toentertijd door een sigarettenfabrikant geschonken en is gemaakt door de Amsterdamse beeldhouder Carel Kneulman en de benaming ‘Lieverdje werd door Henri Knap bedacht.

Het Lieverdje was in 1960 neergezet op initiatief van de Amsterdamse journalist Henri Knapen en vond dat er een standbeeld moest komen van iemand die nog niet succesvol was, daarom werd gekozen voor een straatjochie. Knap wilde dat in brons, maar dat kostte geld: een vriend met een hoge functie bij een sigarettenfabriek betaalde het. Zo kwam in 1960, betaald door de sigarettenindustrie, het Lieverdje op het Spui.
Provo: Een bekende Provo van die tijd, die de “ happenings “ rondom het Lieverdje organiseerde was de 'anti-rookmagiër' Robert Jasper Grootveld. Hoewel Grootveld tegen het roken in het algemeen was, was hij vooral tegenstander van de tabaksreclame. De reclameslogans van toen deden hem denken aan medicijnmannen. Hij beschouwde de reclameboodschap als een hypnose waaronder men raakt en waar men dan door werd beïnvloed. Zie ook foto’s van deze manifestaties door het ANP, Ruud Hoff in 1966. Grootveld koos voor het Lieverdje omdat dit standbeeld mede gefinancierd was door tabaksfabrikanten. Om zich te verzetten tegen de ‘consumptiemaatschappij’, het hoofddoel werd de tactiek van ‘Provokatie’ bedacht. Door de autoriteiten te provoceren wilde men publiciteit krijgen, zodat er aandacht voor de ideeën van Provo kwam.
Gekidnapt: In 1966 is het Lieverdje gekidnapt. Groningse studenten hadden het Amsterdammertje meegenomen, het jochie werd niet veel later teruggevonden in Zwolle. Na een week was het beeld weer terug. Zijn plek was in die tussentijd ingenomen door een beeldje van een bloemenmeisje, ook een actie van de Groningers.
Phil Bloom: Phil Bloom liet zich in 1967 naakt fotograferen: voor het standbeeld van het Lieverdje, op het Spui in Amsterdam. Het was voor Playboy aanleiding om een interview van haar te plaatsen in de uitgave van oktober 1968 met de kop "TV's first nude".
Voetbalclub; FC Amsterdam verwerkte het beeldje, symbool van de roerige jaren zestig, in haar logo. De voetbalclub ontstond in 1972 door een fusie van drie clubs, Blauw-Wit, DWS en de Volewijckers, en presenteerde zich graag als rebels. De club bestond tien jaar, na aanvankelijk succes zakte de club al snel weg en werd in 1982 opgeheven.
Het Lieverdje symboliseerde de straatjongens van Amsterdam, altijd op zoek naar kattenkwaad maar met een gouden hart.

 

e-max.it: your social media marketing partner