Tabak steeds vaker achter deurtje,

Met de ‘horrorpakjes’ nabij en vanwege toenemende maatschappelijke druk testen diverse supermarktketens een afgeschermde tabakspresentatie, waarbij de rookwaren niet zichtbaar zijn. Ondertussen werkt de branche aan een convenant voor een displayban, dat voor 1 juli het levenslicht zou moeten zien.

Bij een kleine twintig supermarkten, verdeeld over Albert Heijn, Plus, Jumbo en Emté, is de veelkleurige tabakswand op het moment verborgen achter lamellen en schuifdeuren. AH voerde vorig jaar al een test uit bij zestien winkels, waaronder twee Albert Heijn to go’s. Die proef is eind 2015 afgerond en vervolgens zijn vier winkels geselecteerd voor een vervolg. Volgens AH-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh gebeurt dit om zo verschillende vormen van afdekken uitgebreider te kunnen testen. De proef in de twee to go-shops is ondertussen doorgezet.

Test
Plus-zegspersoon Debbie Huisman laat weten dat er bij vier supermarkten van de coöperatieve formule een test loopt waar ook verschillende manieren (lamellen, schuifdeu- ren) van afgeschermde tabak worden uitgeprobeerd. Jumbo voert een soortgelijke proef uit bij zo’n tien winkels. Emté heeft sigaretten en shag in de eerste winkel van de 3.0-formule in Dieren achter matglazen deuren gestoken. De tweede winkel in nieuwe stijl in Uden zal hier een vervolg op zijn, wat indirect laat zien dat Emté niet negatief ten opzichte van het afgeschermde tabaksassortiment staat, zegt woordvoerder Wilco Jansen. Coop laat weten nu geen dergelijke tests uit te voeren, maar wel voornemens te hebben hiervoor. “De invulling wordt momenteel onderzocht”, aldus Yvonne van Asselt.

Convenant
De testende formules lopen vooruit op een convenant waar het Centraal Bureau Levens- middelenhandel (CBL) namens al haar leden aan werkt. Kamerleden Carla Dik-Faber (CDA) en Marith Volp (PvdA) dienden medio vorig jaar een motie in voor een displayban voor tabak in supers, waarna staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in gesprek ging met het CBL over een branchebreed convenant hiervoor. In zijn brief aan de Kamer meldt Van Rijn dat het CBL de intentie heeft om het convenant vorm te geven voor 1 juli van dit jaar. Woordvoerder van de brancheorganisatie Miranda Boer laat weten de komende maanden in overleg met VWS te gaan over de invulling van de afspraken. Boer zegt ook dat er de komende periode meer proeven zullen volgen. Over de inhoud van het convenant is nu nog niets bekend, op één voorwaarde na. Het is voor supermarkten belangrijk dat andere verkooppunten van tabak ook betrokken worden bij het convenant, schreef Van Rijn. Boer bevestigt dit.

Horrorverpakkingen
2016 is in meerdere opzichten een ingrijpend jaar op het gebied van tabak. De implementatie van de Tabaksproductenrichtlijn, uiterlijk op 20 mei ingevoerd, brengt de komst van de veelbesproken afschrikwekkende foto’s op tabak met zich mee, de zoge- naamde ‘horrorverpakkingen’. Deze richtlijn voorziet in een overgangsperiode van een jaar, om bestaande voorraden te verkopen.

Het is jammer dat de Kamer niet wil inzien dat Horrorplaatjes niet een bijdrage aan discussie leveren en  aanzetten tot het ludieke verpakking voor het koperspubliek. Het is meer rokertje pesten dan een oplossing bieden. Jongere rokens zullen willen plukken van de verboden vrucht, en van ontmoedigen is geen sprake. Weer een maatregel die niet bijdraagt om jeugdige rokers te ontmoedigen.