Vandaag is de campagne ‘Nee-Derland’ (link) van start gegaan, met de plaatsing van een advertentie in de Telegraaf. Deze publiekscampagne, een initiatief van Jan Roos, richt zich tegen de toenemende betutteling in Nederland.

De branchevereniging voor tabaksproducenten VSK (BAT is één van de grote leden van VSK) ondersteunt deze campagne:

 Net als Jan Roos vinden wij dat volwassen Nederlanders steeds vaker en steeds meer worden beperkt in hun vrijheid. Mensen kunnen heel goed hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Eerlijke, hardwerkende en goedgeïnformeerde mensen willen zelf bepalen hoe zij genieten en willen daarbij niet voortdurend berispt worden, alsof zij niet in staat zouden zijn om voor zichtzelf te zorgen. Het Nationaal Preventieakkoord, waarvan de inhoud vermoedelijk binnenkort bekend wordt gemaakt, bevat waarschijnlijk veel betuttelende maatregelen, waaronder Plain Packaging. Hoewel in Australië al lang wordt toegegeven dat deze maatregel niet heeft gewerkt, vreest de VSK dat dit nog maar het begin is van veel meer betuttelende maatregelen die worden aangekondigd. Binnenkort zou het zelfs verboden kunnen worden om tabaksproducten te laten zien bij de vertrouwde tabaksspeciaalzaak. Door onze steun te geven aan deze ludieke campagne, roepen wij politici en vooral de staatssecretaris op om zich te houden aan de afspraken uit het regeerakkoord en enkel bewezen effectieve maatregelen in te voeren op het gebied van preventie.’

Jan Hein Sträter – directeur Vereniging Nederlandse Sigaretten- en Kerftabakfabrikanten VSK